השכן מלמעלה מחר את דירתו ביותר - האמנם?
למה כל כך אכפת לנו בכמה מחר השכן את הדירה והאם המחיר שלו הוא הבסיס גם למחיר הדירה שלנו?. פורסם ב-13.1.2005 |
יש לנו שכנים מאוד מוצלחים. עובדה, הם תמיד מוכרים את הדירות שלהם ביוקר. אבל כשאנחנו רוצים לחקות אותם, אנחנו נתקלים בבעיה: אף אחד לא מוכן לשלם לנו את מה ששילמו לשכן. מה עושה את השכנים שלנו - שאת הסיפורים אודותם מכירים מתווכים ושמאים מכל המדינה - לגאוני נדל"ן? כנראה הסיפורים. ואם אין לנו סיפור על השכן, אין בעיה - שולפים סיפורים אחרים, שכולם נועדו לשכנע את הקונים הפוטנציאליים, שהדירה הנמכרת שווה יותר. סיפורי השכנים והבדותות האחרות הם תופעה חדשה, יחסית. "מדובר בתופעה שנולדה בזמן המיתון, כשמחירי הדירות ירדו במקומות מסוימים ב-5% בשנה ולעיתים ביותר", אומר שמאי מקרקעין. "בתקופה שבה המחירים גאו, אף אחד לא סיפר שהשכן שלו מכר את דירתו ביותר, משום שהמחירים היו אז בעלייה וכמעט תמיד השכן, שמכר את דירתו תקופה מסוימת לפני כן, קיבל פחות על דירתו. בתקופת הגאות גם לא היה צורך לספר סיפורים, כי יכולת המיקוח של הקונים היתה חלשה בהרבה מהיום. "נתקלתי בהווי הסיפורים בתחילת המיתון, כשהתבקשתי כמה פעמים להעריך דירות, לצורך אישור משכנתאות. כשנתתי את הערכתי, התנפלו עלי בעלי הדירות בשצף קצף, טענו שהדירות שווות הרבה יותר, ובמקרים מסוימים אפילו סירבו לשלם את שכר הטרחה. חלקם הביאו את ה'שכן', כחיזוק לטענתם, שהדירה שווה יותר. בהתחלה, התקשיתי להגיב להתנפלויות האלה, אבל תקופה קצרה לאחר מכן, כשהבנתי שמדובר בתופעה ולא באירועים נקודתיים, גיבשתי לעצמי שיטה: כשמישהו שולף לי את קלף השכן, אני שולף לו אס, ודורש להראות לי את חוזה המכירה של דירת השכן. יש לציין, שעד היום לא הראו לי אפילו חוזה אחד". "אני מכיר את השכנים האלה מחיפה", מספר כרמל עדה, בעל סוכנות התיווך סנצ'ורי 21 בעיר. "באים אלי אנשים ומספרים לי, ש'השכן מלמעלה מכר בככה וככה, ומכיוון שאני גר בקומה מתחת, ויש אלי פחות מדרגות, אני צריך לקבל יותר'. כשאני בא לנתח את הסיפור של השכן, מתברר שהוא מכר את הדירה לפני שלוש שנים, כשהשוק היה שונה לגמרי, ולפעמים, מה לעשות, השכן לא סיפר את האמת. יוצא לי לשמוע על עסקות שבוצעו באמצעותי, שמדווחות במחירים שלא היו ולא נבראו". |
"במקומות הטובים לא צריך לספר סיפורים" |
גם ערן ניסים, בעל סוכנות שחף נכסים בפתח תקווה, ערך היכרות עם השכנים, או יותר נכון עם הסיפורים עליהם. "זה התירוץ הכי נפוץ וגם הכי ישראלי. וכשאין שכן כזה, אז לא מתעצלים וממציאים אותו", הוא אומר. אבל השכנים לא מסיימים את תפקידם כאן. "יש לנו שכנים מצוינים", הוא עוד סיפור מקדם מכירות נפוץ. "מוכרים מספרים שיש להם את 'השכנים הכי טובים'. ומה הם יספרו, שיש להם נרקומן בבית ושכל הבית נתון במלחמת עולם בין הדיירים?", שואל בעל סוכנות תיווך ביהוד. מעבר ל"סינדרום השכן", ישנם סיפורים נוספים שמספרים מוכרי דירות. למשל, משפחת סיפורי ההשקעות-שיפוצים שעברה הדירה. "אנשים שצבעו את הדירה כבר מדברים על שיפוצים והשקעות. אחרים אמנם השקיעו בדירה 10,000 דולר, אבל דורשים תוספת של 20 אלף דולר על מחיר הדירה. הם מסרבים לקלוט, שכיום שיפוץ כמעט שאינו מעלה את ערך הדירה, אלא מאיץ את מכירתה", מספר ניסים. "אני כבר 15 שנה במקצוע, וכל פעם נתקל בסיפור, ש'התקנתי דוד שמש חדש'. זו הברקה, משום שעוד לא שמעתי על קונים שעלו על הגג, ובדקו את התאריכים שעל גבי הדוד", אומר המתווך. סיפור ירושלמי ייחודי שייך לאנשים, שתיכננו דירת קוטג' בצורה הפוכה - במפלס הכניסה בנו מטבח עם פינת אוכל קטנה ובקומה העליונה בנו סלון עם חדר אוכל. "כדי למכור את הדירה הזו, הם סיפרו לקונים שמדובר ב'תכנון מודרני, חדשני, ממש המלה האחרונה בחו"ל'", אומר יוסי בן חיים מסוכנות קולוני בירושלים. מה אפשר לעשות שהקונים לא התפעלו מהחדשנות ולא הוסיפו למחיר אגורה שחוקה. מעשיות נוספות דנות במיקום הדירה: "'האזור הכי טוב', 'הבניין הכי טוב', 'כיווני אוויר, כיוון לשמש', הכל הולך, רק שלא תמיד נכון, כי במקומות הטובים באמת לא צריך לספר את הסיפורים האלה, משום שהם מדברים בעד עצמם", אומר המתווך. "יש כאלה שהולכים בשיטת ההפוך על הפוך - כשהם גרים במקום רועש, הם מתארים אותו כמרכזי, קרוב לתחנת אוטובוס ולמוסדות ציבור", אומר ניסים. |
יצרתיות לא מביאה למחיר המבוקש |
בשכונת רמות בירושלים ישנן דירות שפונות לחורשות. הבעיה היא שכדי להגיע אליהן, צריך לרדת עשרות מדרגות. "המוכרים שם הסבירו, שהחורשות מעלות את ערכי הדירות, יותר משהמדרגות מורידות", אומר בן חיים. למרבה הצער, העושר היצירתי הזה של הסיפורים אינו בא לידי ביטוי במחירים גבוהים יותר. הקונים, כך מתברר, לא מכירים את השכן הכל יכול, לא מתפעלים מהשיפוצים, וגם, מעשה שטן, סופרים מדרגות בדרך לדירה. כי עבור הקונה, הסיפור היחיד שקובע הוא המחיר. |