רחובות ונתניה עלו על הרכבת, ואיתן עלו מחירי הנדל"ן |
הפריחה הנדל"נית שאפיינה את רחובות ונתניה בסביבות 2005, נבעו במידה רבה מהשיפור בשירות הרכבת. פורסם בדה מרקר ב-1.9.2005 |
הפריחה הנדל"נית בנתניה וברחובות נובעת בעיקר מייעול שירותי הרכבת וממחירי הדירות, שנמוכים ב-20% לעומת מקומות קרובים יותר לתל אביב. השילוב בין שני גורמים אלה מעודד זוגות צעירים מאזור המרכז להתרחק מעט מהעיר הגדולה ולהתיישב בשכונות החדשות המוקמות בנתניה וברחובות. אין הרבה מן המשותף לרחובות ונתניה. עם זאת קיימים שני מאפיינים דומים - זמן נסיעה ברכבת של 25 דקות לתל אביב ומחירי הדירות הנמוכים יחסית - שגרמו לפיתוח מואץ של שתי הערים, הנמצאות בקצוות הדרומי-מזרחי והצפוני של מטרופולין תל אביב. רבות דובר בעניין השפעת השיפור שנרשם בשנים האחרונות ברכבת ישראל על שוק הנדל"ן בפריפריה. ואולם נכון לעכשיו קצוות מטרופולין תל אביב, הנמצאים במרחק 30-20 דקות נסיעה מהעיר הגדולה, הם המרוויחים הגדולים. "הרכבת ממש הצילה אותנו", אומר מהנדס העיר רחובות, מאיר פופוביץ. קבלנים הפועלים בנתניה אומרים דברים דומים. |
נתניה: 4 חדרים ב- 160 או 170 אלף דולר |
בנתניה מתגוררים 167 אלף תושבים. העיר צפויה לעבור את רף 200 אלף התושבים כשתושלם הקמת השכונה המזרחית הגדולה, שבה מתוכננות להיבנות יותר מ-10,000 דירות, מתוכן תושלם בשנים הקרובות הקמת 6,000 דירות. בין החברות הבונות במקום: דלק נדל"ן, סולל בונה, אשדר, אפריקה ישראל, מי ערד, חפציבה, רוטשטיין, א. דורי, משהב ושרבט. שאלת השאלות לגבי הצלחת השכונה היתה הסטיגמה השלילית שמלווה את נתניה במשך שנים, במיוחד על רקע אירועים עברייניים קשים שהיו בה - אבל החששות המוקדמים התבדו. "בנתניה מזרח מוקמת שכונה בגודל עיר, שמופרדת פיסית ותכנונית מנתניה, והתברר לנו שהסטיגמה השלילית שיש לאנשים על נתניה לא חצתה את כביש החוף", אומר שמואל בירנבוים, מנכ"ל משהב, המקימה את הפרויקט הגדול בנתניה, בן 1,200 יחידות דיור, המיועד גם לציבור הדתי. "כאשר התחלנו לבנות היינו בטוחים כי מרבית הרוכשים יגיעו מנתניה. בפועל, רק 40% מרוכשי הדירות הם נתנייתים; כ-30% מגיעים מהרצליה, והשאר הם תושבי אזור השרון והמרכז", מספרת שרית סבן-שליט, סמנכ"ל דנקנר השקעות, המקימה בשכונה 650 דירות. כשהתחילו לבנות במקום, לפני כשלוש שנים, דירת 4 חדרים חדשה עלתה 150-140 אלף דולר. כיום עלה המחיר לרמה של 170-160 אלף דולר - מה שמעיד, לדברי החברות הפועלות במקום, על ההצלחה הגדולה. גם כך, המחירים אטרקטיוויים ונמוכים בכ-20% מפרויקטים דומים בפתח תקווה, הוד השרון ומודיעין. |
רחובות: תוכניות מאושרות לעשרת אלפים יח"ד |
רחובות שמנתה 100.1 אלף תושבים בסוף 2003, צפויה גם היא לצמוח. הבנייה בעיר כוללת תוכניות מאושרות להקמת יותר מ-10,000 דירות וכ-1.5 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה. "הבנייה המבוצעת בעיר כיום, כמו זו שהיתה וזו שתבוצע בעתיד, היא פרי של תוכניות רבות שקידמנו בעשור הקודם", אומר מהנדס העיר פופוביץ. באותה תקופה אושרו תוכניות להקמת 12 אלף יחידות דיור, בעיקר באזורים חקלאיים ובשולי השכונות הוותיקות. כיום מתמקדת הבנייה ברחובות בשלושה אזורים: בצפון-מזרח העיר מקימה קרדן נדל"ן את "ארמונות הנשיא", בצפון-מערב מקימה אשדר את שכונת "רחובות ההולנדית", וחברת אזורים בונה בדרום העיר את שכונת "רחובות החדשה". חברות נוספות, כמו נוה גד, יצטרפו בעתיד לרשימת הבונים. מנהל השיווק והמכירות של קרדן נדל"ן, אבי רוזן, מספר כי החברה תקים בשכונה 1,050 דירות. עקב המיקום של הפרויקט של החברה, הנחשב לדבריו לטוב ביותר, מחירי דירות 4 חדרים בו גבוהים יחסית ומגיעים לרמות של 210 אלף דולר. מחירי הדירות בפרויקט של אשדר ברחובות נמוכים יחסית - 200-160 אלף דולר. "בניגוד לנתניה, לרחובות תמיד היה שם טוב בגלל מכון ויצמן, הפקולטה לחקלאות ופארק ההיי-טק", מסביר שרגא ויסמן, מנכ"ל אשדר, הבונה גם בנתניה וגם ברחובות. "קהל הרוכשים של אשדר במקום מגיע בעיקר מאזור יבנה, אשדוד וראשל"צ". התחרות בין קצוות המטרופולין המתפתחים אמורה להתגבר בשנים הקרובות. המקום הבא שאמור לעלות על הרכבת הנדל"נית הוא כפר סבא, שכבר סומנה על ידי חברות הבנייה הגדולות. |