המחיר של הקרבה לבית ספר

הקרבה לבית הספר נוחה מאוד לילדים. אבל סיו"ר לשכת שמאי המקרקעין ארז כהן, ועו"ד גלעד הס מסבירים מדוע השכנים עומדים על הרגליים האחוריות כאשר הם שומעים על הקמת או הרחבת בית ספר ליד ביתם

בתי הספר בישראל נמצאים במקום גבוה ברשימת המטרדים המונעים ממשפחות לרכוש דירה, או להבדיל, מאלצים את המוכרים להתפשר במחיר, כמעט כמו מכונית חברה.

ארז כהן: פגיעה של 10% בשווי

ארז כהן, ממלא מקום יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל קובע כי מדובר בגורם מרתיע ובאחד המפגעים הראשונים שהוא יזכיר לרוכשי דירות הפונים אליו לשמאי הלשכה לקבלת ייעוץ על רכישה. לדבריו, נהוג להפחית בשל מפגע כזה 10% ממחיר הדירה ובמקרים קיצוניים של בתי ספר הפעילים גם בשעות אחר הצהריים וערב, ההפחתה יכולה להגיע עד 20%.

גלעד הס: מטרדי רעש ותחבורה

עו"ד גלעד הס, שותף במשרד הרטבי, בורנשטיין, בסון ושות', אומר כי בחלק גדול מהמקרים שבהם דיירי רחוב ישמעו על בניית או הרחבת מוסד חינוכי בסמוך להם, הם יגישו התנגדות. הס מכיר את התביעות משני הצידי המתרס - כנציג של דיירים ברשויות מקומיות שונות וכן כנציג הועדה המקומית של הוד השרון.

לדברי עו"ד הס, הקמת בית ספר או מוסד חינוכי אחר בשכונה קיימת, טומנת בחובה לדיירים מספר בעיות. העיקריות שבהן הן מטרדי תחבורה לסביבה הקרובה ולאזור כולו – כלומר הגדלת נפח התנועה ומצוקת חניה בשעות הבוקר ובשעות איסוף הילדים מבית הספר.

בנוסף, השכנים חוששים ממטרדי רעש – במיוחד בשעות הפעילות במגרשי הספורט של בית הספר אחר הצהריים ובערב. התנגדות עיקשת במיוחד תהיה, לדברי הס, במקרה של הקמת אולם ספורט גדול, מחשש שזה יהפוך למגרש ביתי של קבוצה עירונית ואז בשעת משחק, עלולות מאות מכוניות לסתום את הרחובות הסמוכים.

לעתים השינוי בתוכנית, הוא מוסיף, מהווה הרעה בתוכנית קיימת, למשל בניית מוסד חינוכי במקום הקמת פארק. כל אלה, הוא אומר, אכן יכולים להביא לפגיעה בערך הנכסים ולחשוף את הרשויות לתביעה על ירידת ערך לפני סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ולכן ברשויות המקומיות מתייחסים לתביעות כאלה ברצינות.

היתרונות: לטובת הילדים ושטחים פתוחים

ארז כהן מבהיר כי יש גם יתרונות לקרבה לבית הספר ותמיד ישנן גם משפחות שדווקא מבקשות את אותה קירבה. אחד היתרונות הגדולים הוא שמדובר ברע במיעוטו. כלומר, יחסית למבנה ציבורי אחר שהרשות יכלה לבנות על השטח, מדובר על מבנה נמוך, שאינו חוסם את האויר ואת האור לשכנים, מרובה שטחים פתוחים וכן מבנה שעומד ריק חלק גדול משעות היום ולכן גם ברוב השעות מטריד פחות משימושים ציבוריים שדווקא אהודים יותר, כמו פארק או גן שעשועים.

היתרון השני והחשוב הוא כמובן השקט הנפשי של ההורים, אם הילד לא נאלץ לעשות שימוש בהסעה ציבורית, או לחצות כבישים מסוכנים בדרך לבית הספר.

מכרז ריביות משכנתא

מכרז משכנתא חדשה או מיחזור בסיוע יועץ מקצועי

מחשבון משכנתא

המדריך לקניית הדירה

מדריך שיפוצים

חוזה שכירות דירה

ריבית משכנתא ומחיר הדירה

כונס נכסים

מחפשים מציאות באמריקה

מעבר דירה

דירה לדוגמא - התרשמות נכונה

התרשמות נכונה מדירה ריקה

מתמודדים עם קריסת הקבלן

אורזים נכון

עיצות חשובות למשקיע המתחיל

צמוד קרקע: מדירת גן ועד קיבוץ

איך לקנות בשוק הנוכחי

נלחמים בהפקעת המגרש

כשדלת הממ"ד בולטת

חלוקת דירות

בני כמה הרוכשים?

מטרד ושמו בית ספר

ביטוח משכנתא

המחירים בצפון - אחרי המלחמה

עיצות משפטיות לפני החתימה

פנג שוואי בחדר השינה

הצבעים על פי הפנג שוואי

עוד מידע חשוב על משכנתאות

ריבית המשכנתא - מוכרת למס

האנרגיות שמסביב לבית

רוח ומים בבית

איך אוכלים את הסנדוויץ'?

הישראלים לא עוזבים את העיר

מיחזור משכנתא

על מה להתעקש לפני המשכנתה

ריצוף מחדש או הדבקה

המפרט: לדעת לפני החתימה

הבלוק מול הגבס

קרמיקה, פרקט או "המדה"

סוס טרויאני בחצר האחורית

כמה עולה דירת 3 חדרים?

האם הגיע הזמן לרכוש דירה?

תמ"א 38

הובלות

העלות של משכנתא ארוכה

כמה חסך לנו ביטול מס הבולים

המדריך למכירת הדירה

מדריך בקרת מבנים