תביעות לאורך תוואי הרכבת הקלה מבת ים לפתח תקוה נובמבר 2006
בדצמבר מסתיים המועד האחרון להגשת תביעות על ירידת ערך בסמוך לקו האדום - קו הרכבת הפרברית שעובר בבת ים, תל אביב יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקוה. הצפי: תביעות במיליוני דולרים
עשרות רבות של תושבים, שבתיהם נמצאים בסמיכות לקו הרכבת הקלה בגוש דן מבת ים לפתח תקוה, עומדים להגיש בשבועות הקרובים תביעות בהיקף של מיליוני דולרים, בשל ירידת ערך נכסיהם. מדובר בקו המכונה הקו האדום, העובר גם דרך תל אביב יפו, רמת גן ובני ברק.
עו"ד מוטי פירר, ממשרד הרטבי, בורנשטיין, בסון ושות', המייצגים תושבים לאורך הקו, מסביר כי התוכנית אושרה ב- 25 בדצמבר 2003 ולכן ב- 25 בדצמבר 2006, יחלוף המועד האחרון שבו ניתן עדיין להגיש תביעות על ירידת ערך לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה.
הקו האדום הוא באורך של כ- 22 קילומטרים. חלק גדול ממנו עובר לאורך צירי תנועה ראשיים, כמו דרך בגין בתל אביב ודרך ז'בוטינסקי ברמת גן, בני ברק וגבעתיים.
חלק גדול מהקו יהיה תת קרקעי. פירר מסביר עם זאת, כי גם בעלי נכסים שהרכבת עוברת מתחת לבתיהם או בסמוך להם, יכולים לראות עצמם כנפגעים מאישור התוכנית, בשל הפסד פוטנציאל של הנכס – למשל העדר אפשרות להקים בעתיד חניון תת קרקעי.
כך, באחת התביעות שמגיש המשרד, בנוגע לבניין במרכז תל אביב, דורשים בעלי הבית סכום של מיליון דולר בשל חפירת קו הרכבת שיחייב את חיזוק המבנה.
לדברי פירר יש להבחין בין פיצויי הפקעה שאינם מוגבלים בזמן – אשר יינתנו לכאלה שקו הרכבת יחייב את הזזת בתיהם, לבין פיצוי על ירידת ערך בשל התוכנית.
פירר מבהיר עוד כי את תוואי הרכבת ניתן לחלק לשניים: האזורים שבהם לא היה שינוי מהותי בתוכנית – והרכבת עוברת על תוואי שכבר יועד בעבר לדרך – בדרך כלל כביש. שם התביעות מורכבות יותר, אך גם שם ניתן לטעון לנזק ולדרוש פיצוי.
המקרה השני הוא חלקות שבהן היעוד היה שונה – מגורים, שטחים פתוחים וכו'. במקרים כאלה, שינויי היעוד לטובת דרך, הוא פגיעה בשכנים בשל העומס והרעש, אך כאמור, יש להזדרז ולהגיש את התביעות עד לסוף השנה.
תביעות על ירידת ערך: עד 3 שנים מרגע אישור התוכניתתביעות גם על קו העובר מתחת לביתניתן עדיין להגיש תביעות על נזק